Folyamatban lévő fejlesztések, infrastrukturális fejlesztések
Pályázó neve: JÁSZFÉNYSZARU VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
Projekt megnevezése: Jászfényszaru Ipari Park fejlesztése a megközelíthetőség javításával, 1. ütem
Megítélt összeg: 300 538 870 Ft
Projekt összköltsége: 300 538 870 Ft
Projekt összefoglalása: A projekt célja: A projekt sikere feltétele annak, hogy az Önkormányzat folytathassa a befektetők vonzására irányuló, ezidáig kiemelkedően eredményes tevékenységét. A projekt átfogó célja, hogy újabb közvetlen tőkebefektetések számára hozzon létre eladható vagy bérbe adható telkeket az Ipari Park területén, emellett biztosítsa a későbbi bővítés lehetőségét, valamint, hogy az újonnan kialakított telkek megközelíthetőségét új, a 32-es útról elérhető bekötőútról biztosítsa, ezzel az Ipari Parkot kifejezetten nagy szállításigényű – akár kifejezetten logisztikai profilú - vállalkozások számára is kedvező helyszínként pozicionálja. A projekt közvetlen célja, hogy létrejöjjön a 32. számú főútról az Ipari Park új, a jelenlegi megközelítési útvonaltól független megközelítésének lehetősége. A projekt ezt a célt az ún. Sóstó dűlő és az Ipari Park belső útjának fejlesztésével éri el. A tervezett útfejlesztések eredményeként lehetővé válik összesen 60 ha terület két további ütemben történő feltárása, az Ipari Park betelepülői általi későbbi hasznosítása. Emellett további, a ThyssenKrupp Presta Kft. jelenleg épülő üzemcsarnokainak is helyet adó 30 ha terület megközelítése válik egyszerűbbé és biztonságosabbá, azzal, hogy a ThyssenKrupp és beszállítói által generált forgalom nem a jelenleg már túlterhelt belső úthálózatot és annak a Szabadság úti – Samsung forgalma által is terhelt – csomópontját terheli, hanem az új úton bonyolódhat. Távlati lehetőségként – jelen projekt időtávján jelentősen kívül – lehetőség kínálkozik az Ipari Park további bővítésére is, a jelenlegi fejlesztési terület és a Sóstó dűlő közötti területen. A beruházás indokoltsága: A projekt a felívás fogalomjegyzése szerint alapvetően zöldmezős beruházásnak tekinthető, azzal a kiegészítéssel, hogy a fejlesztendő útszakasz egyik eleme már meglevő, korábban elkészített útalap felhasználásával készül el. Az útalappal nem rendelkező területek felhasználási módja is útterület a település rendezési tervei szerint. Az út vonalvezetése tehát a korábbi tervezési munkák által meghatározottnak tekinthető. A projekt átfogó célját – új területek ipari célú hasznosításra történő feltárását – akkor képes elérni, ha megépülnek a tervezett útszakaszok. A beruházás megvalósítása forgalom- illetve termelés-biztonsági szempontok alapján is alátámasztható: (i) A várhatóan megnövekvő vállalkozásszám és az ezáltal generált forgalom miatt az Ipari Park új nyomvonalon történő megközelíthetősége szükséges. Ez a 32-es főútról biztosítható a tervezett nyomvonalon. A fejlesztés a jövendőbeli új betelepülők mellett lehetővé teszi a jelenleg már az Ipari Parkban levő ThyssenKrupp Presta Kft. forgalmának közvetlen kijutását a 32-es főútra, ezzel azt is eredményezi, hogy ez a forgalom ne terhelje a többi működő vállalkozás által használt utakat, illetve az Ipari Park megközelítésére jelenleg használható egyetlen, pl. a Samsung személyforgalma által is használt csomópontot. (ii) Az új közúti kapcsolat második, az Ipari Park alternatív megközelítési lehetőségét biztosítja, ami a jelenlegi megközelítési útvonal baleset vagy műszaki hiba okozta elzárása esetén is lehetővé teszi a parkban működő vállalkozások biztonságos, időben, a gyártási folyamat igényeihez illeszkedő alapanyag-ellátását, illetve a készáru kiszállítását. Tágabb összefüggésben tekintve, új területek ipari célú használatra történő előkészítését elsődlegesen az indokolja, hogy az Ipari Park jelenleg eladható vagy bérbe adható területe a ThyssenKrupp Presta Kft. folyamatban levő, 30 ha terület megvásárlásával megkezdődött beruházásával jelentősen lecsökkent, míg a területek iránti befektetői érdeklődés változatlanul élénk. A ThyssenKrupp gyártóüzemeinek beindulásával újabb beszállítók érkezése várható a területre. A területkínálat versenyképességének fenntartása érdekében biztosítani szükséges, hogy újabb területek legyenek bevonhatóak a fejlesztésbe. a projekt szakmai-műszaki tartalma: A projekt a Jászság és a Szolnok–Törökszentmiklós–Martfű térsége, mint földrajzi célterület számára elkülönített indikatív keretösszeg forrásaira pályázik. A projekt az önállóan támogatható tevékenységként felsorolt „A) Ipari parkok, tudományos és technológiai parkok fejlesztése (meglévő, címmel rendelkező parkok esetében)” főtevékenység „d) Ipari parkok, tudományos és technológiai parkok elérhetőségét megteremtő vagy erősítő önkormányzati tulajdonú, helyi utak vagy csomópontok felújítása, fejlesztése, átépítése vagy megerősítése” tevékenységhez kapcsolódik. Műszaki tartalma összesen mintegy 2100 m “E” forgalmi terhelési osztályba tartozó (11,5 t teherbírású) útpálya megépítése. Ennek egyik eleme az ún. Sóstó dűlő 32-es főút és az ún „TK bekötő út” közötti szakasza, kb. 900 m hosszban, másik eleme pedig a „TK feltáró út” a Sóstó dűlő és az Ipari park között, kb. 1200 m hosszban. Az utak 2 sávos kialakításúak, 3,0-3,0 méteres forgalmi sávval, mindkét oldalon 1,5-1,5 méter széles padkával. Jelentősebb műtárgy építése nem szükséges. A létesítendő út Sóstó-dűlő szakasza meglevő útalapon készül el, a „TK feltáró” út jelenleg földút. A Sóstó dűlő - “TK feltáró út” úti csomópontja egyszerű csatlakozásként kerül megtervezésre A forgalmi vizsgálat alapján a 32. sz. főút 12+630 km szelvényében önálló balra kanyarodó sávval kialakított csomópontot kell kiépíteni jelenútépítéssel összhangban. Ennek megvalósítása másik projekt keretében folyamatban van, jelen projekt esetében nem támogatható tevékenység. A Sóstó dűlő tekintetében a rendezési terv szerint 22,0m szabályozási szélesség rendelkezésre áll. A „TK feltáró” út megépítése előtt a vonalvezetéshez és keresztszelvényhez szükséges területet biztosítani kell, ehhez területvásárlásra van szükség. A tervezett utak és azok csatlakozása alapvetően útterületen létesülnek. Az útalap tanulmányterv alapján készült. A „TK feltáró” út engedélyezési tervdokumentációjának elkészítése szükséges az előkészítés során. Önállóan nem támogatható, választható tevékenységek megvalósítására nem kerül sor. Az Önállóan nem támogatható, kötelezően megvalósítandó tevékenységek körében a „d) Nyilvánosság biztosítása” tevékenység valósul meg, egyéb tevékenység nem releváns. A felhívás 3.2 pontjában előírt feltételek teljesülése: A projekt a műszaki-szakmai tartalmával és a megvalósítással kapcsolatos releváns elvárásoknak az alábbiak szerint felel meg: ? a telekhatáron kívüli megvalósuló elemek az elérhetőséget javító útfejlesztésre korlátozódnak ? az érintett ingatlanok per- és igénymentesek ? a projekt költségvetése a piaci árakhoz igazodóan, reális és takarékos módon került összeállításra: a meglevő útalap felhasználásra kerül, a projekt a feltétlenül szükséges tevékenységeken felül nem tartalmaz egyébtevékenységeket ? az útfejlesztés üzleti jellegű hatásait a kérelemhez melléklet üzleti terv foglalja össze ? az önkormányzat rendelkezik helyi esélyegyenlőségi programmal ? a tervezett állapot az út jelenlegi nyomvonalán halad, az út a település rendezési tervében szerepel, nem módosítja a felszíni és a felszín alatti vizek áramlását, vízi életközösséget nem károsít és nem okoz érdemi változást a levegő minőségében. A környezet állapotában esetlegesen bekövetkező változásokat a beruházás megvalósítása során a projektmenedzsment nyomon követi. ? a projekt megvalósítását vagy eredményét extrém időjárási esemény nem veszélyezteti A projekt a felhívás tartalmi értékelési szempontok pontjában előírt feltételeinek az alábbiak szerint felel meg: Illeszkedés a TOP céljaihoz A projekt célja a TOP helyi gazdaságfejlesztéshez szükséges önkormányzati üzleti infrastrukturális háttér és szolgáltatások fejlesztésének támogatási céljához kapcsolódik, azok Jászfényszarun történő további fejlesztésének előfeltételét képezi. Szakmai indokoltság, igény és kihasználtság Az Ipari Park jelenleg eladható vagy bérbe adható területe a ThyssenKrupp Presta Kft. közelmúltban megkezdett, 30 ha terület megvásárlásával megkezdődött beruházásával jelentősen lecsökkent, míg a területek iránti befektetői érdeklődés változatlanul élénk. A ThyssenKrupp gyártóüzemeinek beindulásával újabb beszállítók érkezése várható a területre, ami új területek fejlesztésbe való bevonását indokolja. A várhatóan megnövekvő vállalkozásszám és az ezáltal generált forgalom miatt az Ipari Park új nyomvonalon történő megközelíthetősége szükséges a 32-es főútról. A zöldmezős fejlesztés a jövendőbeli új betelepülők mellett lehetővé teszi a jelenleg már az Ipari Parkban levő ThyssenKrupp Presta Kft. forgalmának közvetlen kijutását a 32-es főútra, ezzel azt is eredményezi, hogy ez a forgalom ne terhelje a többi működő vállalkozás által használt utakat és csomópontot. A fejlesztés illeszkedik Jászfényszaru 2015-ben elfogadott integrált településfejlesztési stratégiájához (ITS), valamint támaszkodik az ipari parkot menedzselő önkormányzati tulajdonú társaság által elkészített, a helyi vállalkozások bevonásával készített igényfelmérés releváns eredményeire. Társadalmi ellenállás sem az ITS, sem a rendezési terv készítése során nem volt tapasztalható és továbbra sem várható. Tervezői becslések alapján a Sóstó dűlő útszakasz várható becsült forgalma 1640 E/nap, míg a “TK feltáró” út várható becsült forgalma 1140 E/nap. Az Ipari Park még rendelkezésre álló területeinek és a várható igények becslésének bemutatását az Üzleti terv tartalmazza. Indíthatóság / előkészítettség A melléklet üzleti terv alapján a projekt a jelenlegi támogatási feltételekkel megvalósítható. Az útfejlesztés tulajdonviszonyai rendezettek, bár a megfelelő szabályozási szélesség biztosításához az út telkének mintegy 6m-nyi szélességű bővítésére van szükség, mintegy 600 m hosszban. Az ingatlanvásárlás előkészítését az Önkormányzat a projekt benyújtása előtt megkezdte, a kapcsolódó ingatlanszekértői vélemény rendelkezésünkre áll, melynek költsége nem képezi a projekt költségvetésének részét. A szakvélemény az Üzleti terv mellékletét képezi. A tervezett fejlesztések műszaki megvalósíthatóságát fejlesztési tanulmányterv és költségbecslés támasztja alá, amely szintén az Üzleti terv mellékletét képezi. Kockázatok A fejlesztés, előkészítettsége és viszonylagos egyszerűsége miatt, kis kockázattal megvalósítható. Érdemi megvalósulási kockázatot a területvásárlás esetleges elhúzódása jelenthet. A tervezői költségvetés esetleges alultervezettsége esetén a közbeszerzési eljárásban kialakuló valós magasabb árat az Önkormányzat költségvetéséből kiegészíti. A projekt megtérülés szempontjából kockázatot jelent, hogy jelen fejlesztés egy komplex fejlesztés részét képezi, így a további fejlesztések – pl. közművesítés, promóció – elmaradása veszélyezteti a projekt megtérülését és az átfogó cél elérését. Az átfogó cél – a befektetések további növekedése, ezzel a helyi gazdaság fejlődése – elérését ezen kívül számos, ám a legtöbb esetben az önkormányzat hatáskörén kívüli tényező is befolyásolhatja. Ezek hatását az önkormányzat eddigi eredményes befektetés-ösztönző tevékenységeivel és intézményeivel képes mérsékelni. A kockázatokat és azok tervezett kezelését az Üzleti terv mutatja be. Projekt komplexitása Az ITS az Ipari park komplex, több ütemű fejlesztésével számol, és mind a terület bővítését, mind a szolgáltatások fejlesztését előirányozza további termelőkapacitások Jászfényszarura vonzása érdekében. A projekt az ipari park további fejlesztésének első lépéseként értelmezhető útfejlesztésre összpontosít, így a továbbfejlesztés első ütemeként értelmezhető. A fejlesztés komplexitását jelentő további fejlesztések – mint pl. a feltárt területek közművesítése, vagy bérelhető üzemcsarnok, esetlegesen inkubátorház létrehozása – költségei a jelen pályázat keretében reálisan elérhető forrásokat jelentősen meghaladják. Ezen projektelemek megvalósítására később, a finanszírozásukra igénybe vehető további önkormányzati és állami pályázati források elérhetőségével összhangban kerül sor. Hatás A beruházás lehetőé teszi további betelepülő vállalkozások működését az ipari parkban, így várhatóan jelentősen hozzájárul a térségben a foglalkoztatás növeléséhez, emellett az önkormányzat iparűzési adóbevételének növekedéséhez is. Ez utóbbin keresztül további gazdaság- és életminőség-javító fejlesztési beruházások forrásai teremthetőek meg. Integrált megközelítés A projekt a település gazdaságfejlesztési céljaihoz illeszkedik. A többi települési céllal, illetve az ezen célok előmozdítására benyújtott további pályázatokkal Jászfényszaru 2015-ben elfogadott Integrált Településfejlesztési Stratégiája teremti meg a kapcsolatot. Az ITS szemléletében a gazdaság – így az ipari park fejlesztése is – eszköze az átfogó célként megjelenített, a fenntartható népesség- és életminőség-növelésre irányuló önkormányzati céloknak. A projekt távlati foglalkozás-bővítő és az önkormányzati bevételeket növelő hatásán keresztül kapcsolódik ezen átfogó célok rendszeréhez. Fenntarthatóság A fejlesztett infrastruktúra környezeti szempontból fenntartható, hiszen érvényes rendezési terv alapján, az abban kijelölt nyomvonalon történik az út fejlesztése. Környezeti kockázatokat az előkészítés során nem azonosítottak a szakértők. Az útfejlesztések a közlekedésbiztonság javulását eredményezik, csökkentik az ipari park belső útjainak forgalomterhelését és rövidebb megközelítési útvonalat tesznek lehetővé a Jászberény irányába tartó forgalom számára. Pénzügyileg az infrastruktúra fenntartása forrásokat igényel az önkormányzat részéről, melyet az önkormányzat éves költségvetése terhére biztosít, a település többi önkormányzati tulajdonú útjának költségeihez hasonlóan. Az Üzleti terv számításai alapján a projekt várhatóan az EU jelenlegi programozási időszakában (2023-ig) nem termel nettó bevételt az önkormányzat számára, sőt, várhatóan a bevételek a 15 éves referencia-időszak végéig is csupán megközelíteni tudják a tervezett kiadások jelenértékét. A befektetői környezet pozitív alakulása esetén azonban ezen hosszabb távon – 12 – 15 éves időszakban – van némi esély a befektetett eszközök megtérülésére. Esélyegyenlőség Konkrét esélyegyenlőségi vonatkozásai nincsenek a projektnek. A település egészére vonatkozóan a Helyi Esélyegyenlőségi program tartalmazza a társadalmi csoportok kirekesztettségének megakadályozására és esélyeik egyenlőségének előmozdítására irányuló akciókat. Eredményesség A projekt közvetlen eredménye 2100 méter új önkormányzati út elkészülte. A fejlesztés eredményeként a TOP alábbi indikátoraival jellemezhető változások történnek meg 2023 –ig: A nem pénzügyi támogatásban részesülő vállalkozások száma (azonosító: CO04) Nem pénzügyi támogatásban részesülőnek tekintjük azon vállalkozásokat, amelyek működési környezetét pozitívan befolyásolja a megvalósuló fejlesztés. A célérték becslése tekintetében az Üzleti terv az alábbiak megvalósíthatóságát támasztja alá: Pusztán a tervezett út kialakításával 1 db vállalkozás (a ThyssenKrupp Presta Kft.) működési környezete javul. Ez alapján az indikátor várható értéke: 1 db Megjegyzendő, hogy amennyiben a tervezett út kialakítását a projekt második ütemében a kialakított, immár feltárt 60 ha felének közművesítése követi, 2023-ig – konzervatív becsléssel – további 4 – 5 vállalkozás települhet be. Ezt az értéket azonban – tekintettel arra, hogy nem közvetlenül a projekt beavatkozásaihoz kapcsolódik – az indikátor-értékbe nem számíthatjuk bele. A fejlesztett vagy újonnan létesített iparterületek és ipari parkok területe (azonosító: PO01) Fejlesztett területként a feltáró út által érintett 2*30, összesen 60 ha ipari parki területet vehetünk számításba, ennek alapján az indikátor várható értéke: 60 ha. A projekt terület-specifikus értékelési szempontokhoz való illeszkedése: A fejlesztés a beavatkozás szintjén illeszkedik a hatályos Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Programhoz, az alábbiak szerint: 1. Gazdaságfejlesztés 1.1. Intézkedés: Üzleti környezet fejlesztése 1.1.2. Beavatkozás: A Jászság gazdaságának erősítése „A beavatkozás a már meglévő foglalkoztatási centrumok, ipari övezetek (ipari parkok, telephelyek) további infrastrukturális fejlesztéséhez járul hozzá…”. A beavatkozáshoz rendelt indikátorokhoz várhatóan az alábbi hozzájárulása lesz a projektnek 2023-ig: ? Betelepülő vállalkozások száma: 5 db Megjegyezzük, hogy az indikátor célértéke nem értelmezhető vállalásként a betelepülők számát illetően fennálló jelentős bizonytalanságok miatt (mint pl. a nemzeti vagy térségi versenyképesség alakulása vagy éppen a betelepülő vállalkozások mérete) ? Fejlesztett terület nagysága: 60 ha Megjegyezzük, hogy az indikátor célértéke nem értelmezhető vállalásként. A feltárt területek további fejlesztésére (közművek, belső úthálózat, stb.) a konkrét keresletnek megfelelően, későbbi projektfázisokban kerül sor. A fejlesztés megvalósulási helyszíne 5.000 főnél nagyobb település: Jászfényszaru lakossága 2016-ban 5539 fő, így az itteni fejlesztések esetén valószínűsíthető „a párhuzamos kapacitások kiépítésének elkerülése és a mielőbbi munkahelyteremtés”, összhangban a JNSZ megyei programmal. A megvalósuló fejlesztés nem szabad vállalkozási zónában jön létre. A projekt meglévő ipari park fejlesztésére irányul. A beruházás nem járul hozzá közvetlenül a foglalkoztatás növeléséhez, ez csak későbbi hatásként jelentkezik. Kedvezményezett a projekt jellegéből adódóan a megvalósuló beruházására önmagában nem tesz közvetlen vállalást a működtetéshez kapcsolódóan. A település állami kiemelt beruházásának (a ThyssenKrupp Presta Kft. gyártóüzemének létesítése) támogatásához kötődő akciók a megyei paktum keretében kerülnek megtervezésre, míg egyéb, a betelepülő vállalkozások számára igénybe vehető szolgáltatások a várhatóan a Jászberény gesztorságával megalakuló helyi fejlesztési paktumon keresztül lesznek igénybe vehetők a jászfényszarui vállalkozások számára. Az önkormányzat együttműködik a helyi foglalkoztatási paktummal, az együttműködés tartalmának kialakítása folyamatban van.